måndag 2 september 2013

Svanesunds 3-dagars

I helgen har vi varit på Orust och kört Svanesunds 3-dagars. Helgen innehöll 4 etapper och den första började i fredagseftermiddag.


Dags att åka. Killarna lastar cyklar.
Fredag: Helgen startade med en prolog och i detta fallet ett bergstempo. 1,1 km långt. Jag har aldrig kört ett bergstempo innan och var lite fundersam på hur man skulle lägga upp det. Ska man stå eller sitta? Köra järnet direkt ifrån start eller spara lite på krafterna? Vi körde en gång upp för backen innan så jag hade lite koll på hur den såg ut. Sen var det bara till att köra på. Svårt att säga om man skulle gjort något annorlunda. Kanske att jag tog det lite för lugnt under en liten stund, men hade jag inte gjort det så hade jag kanske inte orkat köra så som jag gjorde. Vem vet. En femteplats blev det iaf och det får jag väl ändå vara ganska nöjd över.
Lördag: Dagen startade med det som jag har svårast för, nämligen GP. Banan var väl inte den mest tekniska (som tur väl var) men ändå innehöll den en liten bit som jag inte klarade av.  3 svängar, en uppförsbacke och en nedförsbacke. Det var väl banan ungefär. 30 min +2 varv skulle avverkas. Det regnade precis innan vi skulle köra och det gör inte saken bättre för en fegis som mig.  Jag klarade av att hänga med runt banan förutom i nedförsbacken. Där var jag alldeles för feg och klarade inte att hänga med, vilket gjorde att jag varje gång fick spurta ikapp klungan. Tack vare detta fick jag slita lite onödigt mycket. Vilket kändes i benen. Jag kom i mål på 10:e plats, ca 5 sek efter klungan.
På kvällen var det sen dags för tempo. Jag hoppades på lite revansch från både Hammarö och Wendes där jag inte satt bra på min tempocykel och inte alls fick till några bra tider. Men nej då. Kände redan på uppvärmningen att det inte alls kändes bra i benen. Hoppades på att det skulle släppa under loppet, men nej, fel igen. Jag klarade inte av att trampa, det gick bara inte. Benen var så trötta och riktigt fulla med syra. Det gick inte. Det var 20 km på en lite kuperad bana och den innehöll både mot, med och kantvind. Så istället för revansch så blev det nästan det sämsta tempoloppet jag kört. Jag som hade hoppats på en någorlunda bra tid denna gång. Här hamnade jag på en 9:e plats.
Söndag: Tidig söndagsmorgon med start 8.05. Mina fina rumskompisar startade inte förens kl 12.33. Men Patrik var snäll och körde mig till färjan så tog jag bara cykeln över och cyklade bort till starten. Kallt och blåsigt och även lite kuperat. Inga tjejer som ville köra så det gick hur sakta som helst. Någon liten attack här och där men inget som det blev något av. Tur för mig visserligen som hade lika sega ben som jag hade på tempot. Det blev en klungspurt och jag låg som vanligt lite för långt bak men en fjärde plats lyckades jag knipa.

Blev totalt 9:a efter helgen. Hade hoppats på en bättre totalplacering men det har ändå varit en rolig helg och nu laddar vi inför nästa helg då det är sista tävlingen för oss denna säsongen.  


Vi bodde ju inte direkt på det finaste stället. Söndrig dörr, trasigt fönster och ett annat fönster som inte ens gick att stänga.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar