fredag 17 augusti 2012

Västboloppet

Kanske skulle skriva någon litet rad om loppet innan det är alltför gammal historia.

Jag var ganska nervös inför denna tävlingen. Både för grusets skull och att det var så kuperat.
Vi hade tur med vädret, solen sken och det var nästintill vindstilla. Första partiet med grus går lite lite lätt nedför, är lite kurvig och innehåller även lite lösgrus så jag var väldigt försiktig på denna biten. Jag var nästan lite för försiktig. Men det gick bra, jag lyckades hänga med där bak i svansen på klungan, och vågade släppa på lite ju fler varv vi körde. 
Efter några km asfalt så är det åter igen dags för ett grusvägsparti. Detta partiet är lite längre och väldigt kuperat. Men här var gruset mycket bättre och det gick fint att cykla. Kändes väldigt bra uppför.(backintervallerna med killarna har nog gjort susen :-)) Sen är det återigen asfalt sista biten. Hela varvet avslutas med nästan 1 km lång backe upp till Bokskogen. Den var jag också väldigt nervös för men även här kändes det helt ok.
5 varv avverkades vilket blev 90 km eller till och med 94 km :-)
Jag var med klungan in i mål. En tjej hade gått iväg själv och lyckades hålla ändå in till mål. Det var tydligen ingen i klungan som var sugen på att försöka köra ikapp henne. Det gick långsamt upp i början av målbacken innan spurten satte igång. Jag kom in som fyra i klungan och slutade alltså på en femteplats. Vilket även gjorde att jag lyckades behålla den gula tröjan! Det var något som jag inte hade trott att jag skulle klara och säkert inte många andra i min omgivning heller. Men kul att kunna överraska både mig själv och dem andra. 
Nu är det bara en tävling kvar i cupen. Den blir i Västerås 9 september. Får se hur det går där. Jag hoppas självklart på att formen håller i sig och jag ska absolut ge järnet. Men hur det än går så är jag så glad för hur denna säsongen har varit. Stor skillnad från förra året. Varje tävling är jag överlycklig över att jag klarar hänga med klungen ända in i mål.
 
Nu blir det till att träna och ladda inför nästa tävling, som ev. blir Svanesunds 3-dagars.  



3 kommentarer:

  1. Mycket imponerande! Den gula ledartröjan klär dig:)

    SvaraRadera
  2. Skoj att du får fortsätta i gult! Hur många poäng har du ner till tvåan? Hoppas du får behålla den även efter sista loppet!

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag tror att det skiljer 8 poäng mellan mig och tvåan. Blir spänande :-)

    SvaraRadera